OvO
En interaktiv forestilling for børn i alderen 6-24 mnd.
OvO er en kunstnerisk hændelse for de alleryngste. Processen er inspireret af H.C. Andersens eventyr Den grimme ælling og den store verden som omgiver ællingen. Et kravlende og førsprogligt publikum inviteres ind i en undringsverden hvor æg (OvO) findes i alle varianter. Den abstrakte tilnærmelse til dette eventyr åbner op for børns undring i mødet med krop og materialitet. Det vidunderlige og underlige i H. C. Andersens eventyr folder sig ud på nye måder i form avfen udforskende leg hvor lyd, bevægelse, kroppe i lag undersøger stemninger fra den originale historie.
Transformationen fra ælling til svane er central i Den grimme ælling, i vores version åbner vi op for at transformationen udvikles gennem det improvisatoriske samspil mellem alle elementer, små og store kroppe.
Dybwikdans inviterer til sanselige og bevægelige rum, de foreslår en måde vi kan forstå verden på. Det affektive er centralt, at berøre og blive berørt. Det samme er nærværsbegrebet, vi kobler os på det øjeblikkelige, hinanden og materialiteten.
GOTTA DANCE!
En helaftensballet der tager dig tilbage til Old Hollywood direkte fra Operaen i København!
Jeg har fundet mit fine franske musette-instrument frem og nyder at lufte det til lyden af Edith Piaf i klassiskerne Les Amants De Paris, Padam Padam, Sous le ciel de Paris, La Foule & Non je ne regrette rien i en fantastisk opsætning af Gregory Dean, med et stjernehold af musikere, balletten og alle de andre superkræfter som står bag så stor en produktion.
Koreografi og iscenesættelse: Gregory Dean
Scenografi og kostumedesign: Jon Morrell
Lysdesign: Lucy Carter
Dirigent: Peter Jensen
Videografik: Sebastian Troels Eskildsen
Anmeldelser: Out&About - Kulturkupeen
Ginnunga
Ginnunga er en kammerfolk duo, som består af Julie Holmegaard Schade på klassisk accordeon og Benjamin Bøgelund Bech på folkelig klarinet.
Duoen er skabt ud fra en fælles nysgerrighed for det musikalske kaosrum, hvor vi igennem improvisatoriske samtaler, undersøger nye kunstneriske veje på tværs af genrer, som skaber et helt nyt musikalsk univers.
Musikken henvender sig til et bredt publikum, da det ligger i grænselandet mellem det klassiske og folkelige, som tilbyder publikum at tage del i en nærværende musikalsk oplevelse.
Her skabes et tilstedeværende minikosmos i dagligdagens til tider kaotiske støj.
af dybsens nød
duo Mischa & andrea pellegrini
Den danske sangskat møder sydens drama og spilleglæde! Med sange og salmer slår vi den folkelige tone an og tilsætter den dybde og drama i sprængfarlige arrangementer. Hvem kan ikke forestille sig “Tunge mørke natteskyer” og “Den sorte Fugl er kommet” fusionere og lette af på vingerne af armenske folketoner og italiensk patos? Vi kan – og vi rækker hermed ud til de danske kirker med dette både genkendelige og overraskende program, hvor vi kan forstå os selv i lyset af verden.
koncerten handler om tro og tvivl, og vi har kastet os over nogle af kirkens ældste salmer.
Vi oplever de ældste danske salmer som hypermoderne og virkeligt velegnede til koncertfortolkning – desuden mener vi at de fortjener en genfødsel samt at blive fremført med væsentlig mere drama, vildskab og fortolkning end vi er vant til.
Tag nu f.eks. “Far verden far vel” fra 1681 (Kingo)
Far, verden, far vel,
jeg kedes ved længer at være din træl!
De byrder, som du haver byltet mig på,
dem kaster jeg fra mig og vil dem forsmå,
jeg river mig løs, og jeg kedes nu ved
forfængelighed!
Jamen den kunne jo være skrevet i går!
BAKOM stjernerne
co-produktion ml. KORA/Dansehallerne & dybwikdans
‘Bagom stjernerne’ har sit afsæt i undren og filosofiske samtaler med børn, og den interaktive danseforestilling tager fat i livets små og store spørgsmål. Med en tro på, at selv de yngste børn kan opleve komplekse udtryksformer, lader kunstnerne sig inspirere af børnene, og derfor vil deres reaktioner undervejs påvirke, hvad der kommer til at ske i forestillingen.
Scenografien, der består af himmellegemer, kan børnene også få indflydelse på, når de skaber objekter til den, og ’Bagom stjernerne’ bliver derved et tværkunstnerisk værk, hvor dans, musik tekstilkunst, børn og professionelle scenekunstnere tilsammen bliver til en kunstnerisk helhed. Se mere her
WAVES
kunstnerkollektivet venteværelset
Dido & Aeneas - En isolationsopera - Se mere her: ventevaerelset.com
DEBUTKONCERt
| EMBODY
Julie Holmegaard Schade debuterede d. 5 februar, fra solistuddannelsen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
Programteksten lød som følger:
EMBODY
Embody eksponerer kroppen, som tilvejebringer musikken fra intentionen gennem instrumentet og ud i verden. Kroppen som biologisk, kødlig, konkret tilstand, som instrumentalisten er betinget af og som i moderne bevidsthed ofte kun tilkendes opmærksomhed når vi mærker smerte og angst.
Embody vil føre lytteren igennem et menneskes udvikling af en kropslig bevidsthed igennem musikken: fra usynlig til synlig, fra skrøbelig til stærk, isoleret til social samt fra bevidst til ubevidst drømmende.
EN SÆRLIG TAK TIL FONDENE, SOM HAR STØTTET DENNE KONCERT
Kvindernes Bygnings Fond
Liljekonvalfonden
Oda og Hans Svenningsens Fond
Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond
[ENGLISH]
The 05 of February 2020 Julie Holmegaard Schade performed her debut concert - EMBODY - as she completed her soloist education at The Royal Academy of Music, Copenhagen. The concert was performed at the royal academies’ concert hall in Copenhagen and was fully financed by five of Denmark’s biggest art and culture funds.
Program text read as follows:
EMBODY
EMBODY exposes the body which transports the music from intention, through the instrument and so out into the world. The body in its concrete biological state of flesh, which conditions the instrumentalist’s boundaries and as in modern consciousness is only awarded attention when we experience anxiety or pain.
EMBODY will carry the audience through a person’s development of a corporeal consciousness through the music; from hidden to visible, vulnerable to strong, isolated to social, and from consciousness to unconscious dream.
Don Juan
2019
† DON JUAN † — Teater Sort/hvid (S/H) og CPH Opera Festival:
“Han efterlader sig ingen arv, kun en syndflod af beskidte handlinger”. Instruktion: Christian Lollike, Musik: Mads Brauer.
Læs mere her
Anmeldelser: Dagbladet Information — Kulturkupeen — Politiken — Sceneblog.dk
FIDDLER ON THE ROOF
(SPELMAN PÅ TAKET) — Malmø Opera
Fiddler on the Roof er blandt verdens længst, spillende forestillinger på Broadway og har spillet langt over 3000 forestillinger siden 1964. Dette er Malmø Operas 3 opsætning. Spilletid: 3 sep 17 til 31 jan 18
Læs mere her
Anmeldelser: Sveriges Radio — Expressen — Skånska Dagblad